Nidec Netherlands B.V.

Remweerstanden DBRFV (extern)

Tijdens de deceleratie van een draaistroommotor en zijn last wordt een gedeelte van de opgeslagen kinetische energie door de motor omgezet naar elektrische energie en teruggevoerd naar de frequentieregelaar. Indien een grote massatraagheid in korte tijd decelereert, is de geleverde energie te veel om door de condensatoren in de DC tussenkring geabsorbeerd te worden. Hierbij zal de spanning in de tussenkring toenemen en dit kan resulteren in een Over Volt (OU) trip.

Denk aan bijvoorbeeld de volgende applicaties:

  • Een (brand)ventilator (met een grote massatraagheid) moet snel worden gestopt of van draairichting wijzigen
  • Het sluiten van een brug
  • Het vieren van een kraan
  • Dynamische (servo)applicaties met korte acceleratie- en deceleratietijden
  • Mengers met oscillerende belasting

De regeneratieve energie kan gedissipeerd worden in remweerstanden die aangestuurd worden door een remcircuit. Dit circuit meet de tussenkringspanning om vast te stellen wanneer de interne remtransistor in werking moet treden.

Voor selectie van de juiste remweerstand moet de benodigde Ohmse waarde worden bepaald (dit is afhankelijk van de toegepaste regelaar) en moet worden vastgesteld hoeveel energie er moet worden gedissipeerd bij welke inschakelduur van de weerstand.