Control Techniques bestaat 50 jaar: de ontwikkeling van een merk
15-08-2023Het merk Control Techniques
Tijdens ons 50-jarig bestaan zijn veel zaken binnen Control Techniques en in de wereld veranderd. Dit heeft ook zijn invloed op het merk Control Techniques en de bijbehorende branding gehad.
Video 1: geschiedenis Control Techniques
Het merk Control Techniques is sinds 1973 verschillende keren een beetje veranderd. Het gaat dan om de visuele presentatie. Onze kernwaarden als innovator in de wereld van aandrijftechniek zijn niet veranderd. Wij zijn een innovatieve partner met geschikte frequentieregelaars voor iedere applicatie en een wereldwijd team van enthousiaste, vastberaden medewerkers die doen wat ze beloven. Het onderhouden van relaties vereist wel inspanning. Er zijn altijd ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden en soms moet daarvoor ook het merk enigszins worden veranderd. Dus zelfs de sterkste, populairste merken moeten zich aanpassen en vernieuwen om de veranderende tijden bij te houden. Zo ook Control Techniques.
Branding altijd in ontwikkeling
In 1973 was het bekendste merk ter wereld waarschijnlijk Coca Cola. Het is nog steeds een merk dat bijna iedereen wereldwijd herkent. Hoe wordt een eenvoudig koolzuurhoudend drankje zo iconisch? Sinds het ontstaan in Atlanta, Georgia in de 19e eeuw zijn twee dingen consistent geweest. Het bedrijf heeft altijd benadrukt dat wat de drank uniek maakt, de ervaring/het gevoel is dat het je geeft. Verder heeft Coca Cola altijd een duidelijke visuele identiteit gehad op basis van het lettertype dat voor de naam werd gebruikt.
Veel andere aspecten van het merk zijn echter in de loop van de tijd geëvolueerd. Denk dan aan de beroemde vorm van de fles. Deze lijkt hetzelfde te zijn gebleven, maar is in feite verschillende keren aangepast. Er zijn ook nieuwe soorten cola geïntroduceerd om nieuwe klanten aan te trekken en verschillende smaken aan te spreken. Het beroemde logo werd pas rood nadat het meer dan 50 jaar in gebruik was, en ook hier zijn talloze variaties op geweest. Hoewel het merk altijd heeft geprobeerd om gevoelens op te wekken, wisselden die gevoelens vaak op subtiele manier. Dit kwam terug in de reclameslogans: “Exhilarating! Invigorating!”; “The Best Friend Thirst Ever Had”; “Can’t Beat the Feeling”; “Open Happiness”; “Together Tastes Better”.
Mede dankzij deze veranderingen is het merk, ook voor de nieuwe generaties, nog steeds interessant. Als we dit linken naar Control Techniques dan is de Unidrive hier een goed voorbeeld van. De Unidrive was de eerste was de eerste regelaar op de markt die geschikt was voor Open Loop, Closed Loop, Servo en regeneratief gebruik. Deze regelaar is verder doorontwikkeld en daardoor zie de tijdlijn: Unidrive, Unidrive SP en Unidrive M.
Rebranding bij Control Techniques
Merkbeheer is essentieel voor het blijvende succes van elk bedrijf. Of merkvernieuwing of rebranding de beste optie is, hangt af van de specifieke omstandigheden en doelstellingen. Hoe dan ook, de krachtigste merken zullen altijd nauw aansluiten bij de daadwerkelijke producten en diensten die ze vertegenwoordigen, en zullen de expertise en waarden van het moederbedrijf weerspiegelen.
In 2017 is Control Techniques overgenomen door Nidec. Binnen Nidec werd de eigen identiteit behouden. Dit was bij Control Techniques aanleiding kritisch naar de branding te kijken. Niet lang hierna volgde dan ook een rebranding. Het logo en de huisstijl werden aangepast om de ongewijzigde boodschap dat Control Techniques uw enthousiaste, betrouwbare en innovatieve aandrijfpartner is nog beter tot zijn recht te laten komen. De huisstijl is opgefrist en moderner en het logo is krachtiger geworden met een knipoog naar oudere logo’s dankzij het gebruik van de wereldbol en zowel onze oude groene kleur en onze nieuwe groene kleur. Eén ding blijf hetzelfde, Control Techniques is groen.
Afbeelding 1: meest recente logo Control Techniques
