FAQ
Nidec Netherlands B.V.
Kubus 155
3364 DG Sliedrecht
0184 420 555
info.nl@mail.nidec.com
Telefoonservice is op werkdagen beschikbaar tussen 8:00 uur en 17:00 uur. Voor telefonische ondersteuning tijdens kantooruren worden geen kosten in rekening gebracht. Na kantoortijd krijgt u het antwoordapparaat, u kunt uw naam en telefoonnummer inspreken waarna u teruggebeld wordt. Telefonische ondersteuning buiten kantooruren kan worden doorbelast tegen de daarvoor geldende tarieven. Ons telefoonnummer is 0184-420555.
IBAN: NL21BOTK0635631784
MUFG Bank (Europe) N.V. BIC: BOTKNL2X
KVK: 33213151
BTW-nr: NL009226709.B02
Alle productinformatie zoals handleidingen, application notes, tekeningen, firmare, pc tools en veelgestelde vragen staan op de productpagina van het betreffende product.
Nidec is producent en leverancier van Control Techniques producten, waaronder de Unidrive, met een wereldwijde vertegenwoordiging. Door deze globale aanwezigheid kunnen Nidec en haar partners u lokaal bedienen voor aanvragen, opdrachten en serviceverlening in de breedste zin van het woord.
Nidec netherlands b.v.
AMBITIE
In Sliedrecht hebben we de ambitie om als Nidec de beste en grootste elektrische aandrijfleverancier van Nederland te worden. Dat doen we met een fantastisch team gedreven mensen, elk met zijn of haar expertise in het vak elektrische aandrijftechniek. Een zeer uitgebreide productenrange van motoren, generatoren en regelaars helpt ons om samen met de klant de beste oplossing voor zijn applicatie samen te stellen. Kwaliteitsproducten die zich kenmerken door de veelzijdigheid, nauwkeurige regelprincipes en herkenbare bediening die consequent in de verschillende vermogens series zijn doorgevoerd.
TEAM
De kern van ons bedrijf is het team in Sliedrecht, dat u altijd goedlachs te woord staat, oplossingen bedenkt en uitdagingen in innovatie niet uit de weg gaat. Met een goede voorraad in zowel regelaars als motoren bedienen we de markt snel en Just In Time. Een eigen reparatie afdeling zorgt voor een adequate analyse en gedegen oplossing of reparatie. Onze engineers ontwerpen en realiseren complete projecten, van omschrijving tot schemapakket, het bouwen van de panelen en het schrijven van software. Een team service engineers staat paraat om te ondersteunen op locatie. We zijn 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar. Onze sales engineers binnen en buiten adviseren en zorgen voor de beste aandrijfoplossing en onze back office zorgt voor al het nodige regelwerk op de achtergrond.
ALL FOR DREAMS
Wij zijn trots op ons team en de oplossingen die wij bieden in de markt van elektrische aandrijftechniek. We wekken elektriciteit op met generatoren. We sturen motoren aan met frequentieregelaars, gelijkstroomregelaars en servoregelaars. We leveren de motoren in diverse energieklassen en speciale ontwikkelingen, van precieze servomotor tot enkele Megawatt. We ontwikkelen, schrijven software en engineeren. Met ons team en onze producten gaan wij samen met u “Van droom naar resultaat”.
De prijs van een frequentieregelaar is afhankelijk van verschillende factoren. Het is belangrijk om de benodigde nominaal stroom en vermogen van de motor vooraf in kaart te brengen om een geschikt basismodel te kunnen selecteren. Daarnaast is het mogelijk dat er verschillende eisen van toepassing zijn met betrekking tot de applicatie, omgeving, aansturing, terugmelding en veiligheidsnormen. Wij assisteren u graag in uw zoektocht naar een geschikte oplossing.
Vul het RMA formulier in en retourneer na goedkeuring het product naar:
Nidec Netherlands B.V.
Kubus 155
3364 DG Sliedrecht
We streven naar een doorlooptijd van 3 weken. Bij spoedreparaties kan in overleg en tegen een meerprijs een snelle afhandeling worden gerealiseerd.
Ieder product heeft een vaste reparatieprijs, u kunt hiervoor contact opnemen:
Nidec Netherlands B.V.
Kubus 155
3364 DG Sliedrecht
0184 420 555
info.nl@mail.nidec.com
Neem telefonisch contact op (0184-420555) en vul het Service Aanvraag Formulier in.
Een frequentieregelaar, omvormer, drive, inverter, VSD. Deze woorden komen regelmatig voorbij, maar wat is het eigenlijk?
In Europa komt er doorgaans een spanning van 230V AC met een frequentie van 50 Hz uit het stopcontact. Industrieel komt een spanning van 400V AC veelvoudig voor. Door een motor aan te sluiten op 'het net' zal deze een vaste snelheid gaan draaien.
Een frequentieregelaar doet eigenlijk precies wat er geschreven staat. Door de frequentie en de motorspanning te verhogen of verlagen kan een frequentieregelaar de snelheid van een motor of motoren regelen met behoud van het koppel.
Voorbeelden van toepassingen waarin vaak Control Techniques frequentieregelaars worden toegepast zijn:
- Bruggen en sluizen
- Liften
- Theaters
- Ventilatoren
- Pompen
- Compressoren
- Transportbanden
- Hijskranen
Naast het feit dat het regelen van de motorsnelheid veelal noodzakelijk is voor het proces, levert het toepassen van een frequentieregelaar ook een ander voordeel op, namelijk energiebesparing. Met het regelen (verlagen) van de motorspanning wordt ook het vermogen verlaagd en wordt energie bespaard.
Met de Energy Savings Estimator bereken je snel en gemakkelijk energiebesparingen en terugverdientijden voor diverse applicaties wanneer er een Contol Techniques frequentieregelaar wordt toegepast, mogelijk in combinatie met een Leroy-Somer IMfinity® motor of met de extreem efficiënte Dyneo® Permanent Magneetmotor.
In basis doet iedere Control Techniques frequentieregelaar hetzelfde: het regelen van de motorsnelheid. Toch zijn er verschillende type regelaars, selectie van het juiste type voor een applicatie is afhankelijk van diverse factoren zoals:
- Motorgegevens; vermogen, spanning, stroom
- Type motor; kortsluitanker, synchroon, permanent magneet, hybride, etc.
- Regelprincipe; open loop, closed loop, RFC, zie uitleg over de verschillende modes
- Omgeving; noodzakelijke IP graad, beschermingsgraad
- Benodigde stuurstroom I/O
- Veiligheid, Safe Torque Off (STO)
- Aansturing van de regelaar: analoog, digitaal, via een veldbus
- Onboard intelligentie: Codesys PLC of uitbreiding met applicatiemodules
- Specifieke applicatie eisen: PID regeling, fire mode, intelligent pump control, hijslogica, etc.
Wijn zijn graag bereid om u te helpen bij de selectie van de juiste frequentieregelaar.
Globaal dient de Control Techniques frequentieregelaar minimaal als volgt te worden aangesloten:
Voeding
- Voedingskabel, 2- of 3-aderig en aarde. Voedingskabel zo veel mogelijk gescheiden van gevoelige bedrading en apparatuur
Motor
- Motorkabel (afgeschermd, scherm aangesloten aan regelaar- en motorzijde), 3-aderig en aarde. Motorkabel zo veel mogelijk gescheiden van gevoelige bedrading en apparatuur
Stuurstroom
- Analoge signalen (afgeschermd, scherm aangesloten bij de bron van het signaal). Gescheiden van voedings- en motorkabel
- Digitale signalen
Optioneel kan het volgende ook worden aangesloten op de Control Techniques frequentieregelaar:
Remweerstand
- Kabel (afgeschermd en bij voorkeur getwist), 2-aderig. Zo veel mogelijk gescheiden van gevoelige bedrading en apparatuur
- Clixon, 2-aderig
Optiemodules
- Er kunnen diverse optiemodules voor veldbussen, feedback, PLC en I/O worden geplaatst, ieder met bijbehorende bekabeling
Raadpleeg de handleiding(en) voor detailinformatie over het aansluiten van een frequentieregelaar, of gebruik de Diagnostic Tool:
Diagnostic Tool is een eenvoudig te gebruiken App met storingsinformatie en mogelijke oplossingen. In de App zijn ook alle aansluitschema's voor hoofd- en stuurstroom opgenomen.
Als een regelaar/motor combinatie in regeneratief bedrijf komt, zal er een remweerstand moeten worden geplaatst om te voorkomen dat de regelaar in storing valt. Denk aan bijvoorbeeld de volgende applicaties:
- Een (brand)ventilator (met een grote massatraagheid) moet snel worden gestopt of van draairichting wijzigen
- Het sluiten van een brug
- Het vieren van een kraan
- Dynamische (servo)applicaties met korte acceleratie- en deceleratietijden
- Mengers met oscillerende belasting
Sommige regelaars worden gespecificeerd in Heavy Duty (HD) en Normal Duty (ND) vermogen/stroom, bijvoorbeeld:
Type: C200-064-00470
Vermogen: 22/30 kW (HD/ND)
Stroom: 47/63 A (HD/ND)
Aanloopstroom: 150/110 % (HD/ND)
De juiste selectie hangt af van de toepassing:
In Heavy Duty is de beschikbare overbelasting (in open loop) 150% maar de maximale nominale motorstroom is lager, in het voorbeeld 47 A. Specifiek voor toepassingen met hoog aanloop- of losbreekkoppel en werktuigen met een grote massa.
In Normal Duty is de beschikbare overbelasting 110%, maar ligt de maximale nominale motorstroom hoger, in het voorbeeld 63 A. Specifiek voor toepassingen zonder dynamische belasting, zoals centrifugaalpompen en ventilatoren, die in het onderste frequentiegebied weinig koppel vragen.
Er zijn diverse control modes voor het aansturen van een motor, waaronder RFC-A.
Uitleg over de verschillende modes
Op de productpagina van de betreffende regelaar staat onder downloads een sectie 'Application Notes' met uitgewerkte voorbeelden.
Commander C200-C300 en Unidrive M400
Programmeer #00.034 (zie de Nederlandse handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem 1 en klem 14.
Unidrive M600-M701
Programmeer #00.021 (zie de Nederlandse handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem 8 en klem 11.
Unidrive M702
De Unidrive M702 beschikt niet over een thermistor / PTC ingang.
HVAC Drive H300
De HVAC Drive H300 beschikt over 2 thermistor / PTC ingangen.
Programmeer #00.025 (zie de handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem 5 en klem 9.
Programmeer #00.027 (zie de handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem 6 en klem 9.
Pump Drive F600
De Pump Drive F600 beschikt over 2 thermistor / PTC ingangen.
Programmeer #07.007 (zie de handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem 5 en klem 9.
Programmeer #07.027 (zie de handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem 6 en klem 9.
Elevator Drive E300
Programmeer #F52 (zie de handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem 8 en klem 11.
Powerdrive F300
De Powerdrive F300 beschikt over 2 thermistor / PTC ingangen.
Programmeer #00.019 (zie de handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem 5 en klem 9.
Programmeer #00.021 (zie de handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem 6 en klem 9.
Unidrive M100-M101
De Unidrive M100-M101 beschikt niet over een thermistor / PTC ingang.
Unidrive M200-M201 en M300
Programmeer #00.034 (zie de Nederlandse handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem 1 en klem 14.
Commander SK
Programmeer #34 (zie de Nederlandse handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem T1 en klem B7. Let op: standaard analoge ingang verschuift van T4 naar T2.
Unidrive SP en Affinity
Programmeer #0.21 (zie de Nederlandse handleiding voor de mogelijkheden) en sluit de thermistor aan tussen klem 8 en klem 11.
Het instellen en aansluiten van de remlogica staat uitgebreid omschreven in de Nederlandse handleiding, in hoofdstuk 12.
Commander C200-C300
Hardware:
AI-485 of AI-485 24 V
USB 71 communicatiekabel
Software:
Connect
Unidrive M400
Hardware:
AI-485, AI-485 24 V of CI-485
USB 71 communicatiekabel
Software:
Connect
Unidrive M600, M701, HVAC Drive H300, Pump Drive F600 en Elevator Drive E300
Hardware:
USB 71 communicatiekabel
Software:
Connect
Unidrive M700 en M702
Hardware:
Ethernet (patch)kabel
Software:
Connect
Powerdrive F300
Hardware:
USB 71 communicatiekabel
Software:
Connect
Unidrive M100-M101
De Unidrive M100-M101 kan niet met een PC communiceren.
Unidrive M200-M201 en M300
Hardware:
AI-485 of AI-485 24 V
USB 71 communicatiekabel
Software:
Connect
Commander SK, Unidrive SP en Affinity
Hardware:
USB 71 communicatiekabel
Software:
CTSoft
Achterhaal een mogelijke oorzaak in de handleiding of gebruik de diagnose App:
Diagnostic Tool
Diagnostic Tool is een eenvoudig te gebruiken App met storingsinformatie en mogelijke oplossingen. In de App zijn ook alle aansluitschema's voor hoofd- en stuurstroom opgenomen.
Als de regelaar in 'ih', 'inh' of 'Inhibit' staat, wil dat zeggen dat het vrijgave contact of de Safe Torque Off (STO) contact(en) nog moet(en) worden gemaakt (met 24 VDC). Raadpleeg de handleiding voor de bijbehorende klemmen.
Dit betekent dat de regelaar wel is vrijgegeven met het vrijgave contact of de Safe Torque Off (STO) contact(en), maar om daadwerkelijk te starten moet ook een start rechtsom of start linksom worden gemaakt. Raadpleeg de handleiding voor de bijbehorende klemmen.
Indien zowel een start rechtsom als een start linksom wordt gemaakt zal dit ook resulteren in 'rd', 'rdY' of 'Ready'.
Dit betekent dat de regelaar wel is vrijgegeven met het Safe Torque Off (STO) contact, maar om daadwerkelijk te starten moet ook een start worden gemaakt. Fabrieksmatig is klem 24 geprogrammeerd als start rechtsom. Indien zowel een start rechtsom als een start linksom wordt gemaakt zal dit ook resulteren in 'Off'.
De regelaar heeft een 'Hand-Auto-Off' display. Als 'Hand' mode is geselecteerd en er is gestopt met de rode toets, staat de regelaar ook in 'Off'. Het volgende symbool staat dan rechtsonder in het display:
De regelaar kan dan alleen worden gestart door op de groene 'Hand' toets te drukken. Het geven van een start via de klemmen functioneert dan niet en de regelaar blijft op dat moment in 'Off' staan. Als de blauwe 'Auto' toets wordt ingedrukt, zal de regelaar wel starten met de klemmen.
De regelaar staat in RFC mode (servo) en is wel vrijgegeven met het Safe Torque Off (STO) contact, maar om daadwerkelijk te starten moet ook een start worden gemaakt. Indien zowel een start rechtsom als een start linksom wordt gemaakt zal dit ook resulteren in 'Stop'.
Het gebruik van aardlekschakelaars in combinatie met een frequentieregelaar heeft niet de voorkeur. Het interne filter van de regelaar veroorzaakt een aardlek waarop de aardlekschakelaar reageert. Deze lekstroom is proportioneel met de voedingsspanning en frequentie en staat vemeld in de handleiding.
Het interne filter kan worden uitgeschakeld waarmee de lekstroom sterk worden gereduceerd.
ATTENTIE ! Deze handelingen mogen uitsluitend in spanningsloze toestand plaatsvinden.
Het nadeel van het verwijderen van het EMC filter is de verhoogde EMC en kans op stroringen. Met verwijderd intern filter kan er optioneel een extern 'Low Leakage' filter worden geplaatst om dit tegen te gaan.
Daarnaast moet het juiste type aardlekschakelaar worden toegepast. Er zijn 3 types aardlekschakelaars:
- AC: nooit te gebruiken bij frequentieregelaars
- A: alleen te gebruiken bij 1 fase regelaars
- B: moet gebruikt worden bij 3 fasen regelaars
De regelaar heeft een statorweerstandsmeting uitgevoerd maar dit is niet gelukt. Wellicht is er geen motor of veel kleinere motor aangesloten, is er een magneetschakelaar geplaatst of zijn er meerdere motoren aangesloten.
Stel # 5.014 in op Fd / Fixed, de regelaar zal dan geen meting uitvoeren.